26.12.2014

Kavum Septum Pellisidumun Septumlarının İzlenememesi

Kavum Septum Pellisidumun Septumlarının İzlenememesi

ve 

Lateral ventiküllerin Ön Boynuzlarının KSP Hizasında Birleşik İzlenmesi


Lateral venrriküller her iki hemisfer içindedirler. Normalde birbirleri ile ilişkileri yoktur. Sadece Foramen Monrolar aracılığı ile üçüncü ventrikül ile ilişkilidirler. Lateral ventriküller kavum septum pellisidum (KSP) hizasında KSP ye ait sağlı sollu iki septum ile birbirinden ayrı durur. Bu septumlar arasındaki boşluğada zaten KSP denilir. Bilateral ağır hidrosefalisi olan fetuslarda bu septumların görüntülenememesi beklenebilir bir durumdur. Ağır hidrosefali durumları dışında septumların izlenememesi ve lateral ventriküllerin sonografi ile birleşik izlenmesi durumunda akla üç olası tanı gelmelidir ve bu bulgunun izlenmesi durumunda şizansefalinin eşlik etme olasılığı mutlaka dışlanmalıdır. Bu olası tanılar şunlardır.

  • Bilateral septum agenezisi(Her iki septumun birden tamamen veya kısmen olmaması)
  • Septooptik displazi
  • Orta interhemisferik varyant holoprozansefali

Orta interhemisferik varyant holoprozansefali: Frontal lobların ön kısımları ayrışmış ancak arka kısımları ve pariyetal loblar birleşik izlenir. Prenatal dönemde sonografik tanısı zordur. Korpus kallozumun disgenetik ve atipik olması tanıda yardımcı olabilir. Prognozu kötüdür.

Septooptik displazi: Optik sinir ve kiazma hipoplazisi nedenli görme ve hipotalamo-hipofizer hormonal bozukluklarla seyreden mental etkilenimin de olduğu kötü prognozlu bir durumdur. Sonografi ve MRI optik sinir ve kiazma hipoplazisini belirleme açısından prenatal dönemde başarılı değildir.

Bilateral septum agenezisi: Adından da anlaşılacağı üzere septumların olmamasıdır ve bu olası üç tanı içinde prognozu en iyi olandır.

Kısacası lateral ventriküllerin sonografi ile birleşik izlenmesi durumunda akla üç olası tanı gelir ancak bunların ayırıcı tanısı zordur ve bu nedenle verilecek danışma zorlaşır.