26.12.2014

Fetusa Ultrason Yapanlar Kavum Septum Pellusidumu Disiplinli Bir Şekilde Değerlendirmelidir

Fetusa Ultrason Yapanlar Kavum Septum Pellusidumu Disiplinli Bir Şekilde Değerlendirmelidir.


Prenatal sonografi ile ilgili derneklerin yönergelerinde kavum septum pellisidumun (KSP) değerlendirilmesinin önemi yeterince vurgulanmıştır.  Kavum septum pellisidumun fetusta gösterilememesi daima anormal bir durumdur ve çok nadiren izoledir, genelde eşlik eden bir sorun daha vardır ve bu sorunun ortaya çıkarılması gerekir. KSP un gösterilmesi ise prozansefalon gelişiminin normal olduğuna dair rahatlatıcı bir bulgudur ve bir çok kompleks anomalinin dışlanmasını sağlar. Bu nedenle disiplinli bir şekilde fetusa uygulanacak her sonografide KSP değerlendirilmelidir. Bu amaçla bazı noktalara dikkat etmek gerekir.

Forniksin iki kolonu yanlışlıkla KSP gibi algılanabilir. KSP fornikslerin üzerindedir ve ortasında forniksler seviyesindeki gibi santral lineer hiperekojen çizgilenme olmaz, ortası her zaman hipoekoik yapıdadır ve santral çizgilenme yoktur. KSP bir lateral ventrikülün ön boynuzunun medyal duvarından diğer lateral ventrikülün ön boynuzunun medyal duvarına kadar uzanır.

Yukarı yerleşimli üçüncü ventrikül ve belirginleşmiş interhemisferik fissürün KSP olarak yorumlanmamasına da dikkat  edilmelidir. Bunun için KSP nin ön tarafa doğru lokalize olduğu ve lateral ventriküllerin ön boynuzları arasında bulunduğu akılda bulundurulmalıdır.

Kavum septum pellisidum arkaya doğru kavum verge olarak uzanabilir. Bu her iki oluşum da dilate olabilir. Bu görünüm interhemisferik kist olarak değerlendirilmemelidir.

Kavum septum pellisidumun izlemeyebileceği durumlar:

  • Ağır hidrosefali
  • Hidranansefali
  • Korpus kallozum agenezisi
  • Holoprozansefaliler
  • Septo optik displazi
  • Şizansefaliler
  • Poransefaliler
  • Basilar ansefalosel
  • İzole septal agenezi