28.01.2015

Fetusun Santral Sinir Sisteminin Değerlendirilmesi: Transventriküler Plan

Lateral ventriküllerin ön ve arka boynuzlarının birlikte görüntülendiği plandır. Sadece proba uzak olan hemisferdeki yapılar net izlenir, proba yakın hemisferdeki yapıların arterfaktlar nedeniyle izlenmesi zordur ve izlenmesi doğal değildir. Ön boynuzların lateral duvarları izlenir, medialde kavum septum pellisidum ile ön boynuzlar birbirinden ayrılır. Kavum septum pellisidum 16. gebelik haftasından itibaren izlenir, ilerleyen gebelik haftalarında giderek küçülür ve terme yakın septumlar birleşir, kavum ortadan kalkar ve septum pellisidum olur. Kabaca transabdominal ultrasonla 18-37. gebelik haftaları arasında görülebilmelidir. Onaltıncı gebelik haftasından önce veya 37. gebelik haftasından sonra gösterilememesi anormal bir durum değildir. Holoprozansefali, septooptik displazi, septum agenezisi, korpus kallozum agenezisi gibi durumlarda septumun değerlendirmesi önem arzeder.

Onaltıncı gebelik haftasından sonra lateral ventrikülün arka kısmı atriyum ve daha arkada arka boynuzdan oluşur. Atriyumda koroid pleksusun glomusu bulunur. Özellikle ikinci üçayda lateral ventriküllerin hem medyal hemde lateral duvarlarının orta hatta paralel olması nedeni ile duvarları ekojen parlak çizgi olarak izlenirler. Atriyum hizasında koroid pleksusun glomusu atriyumu tamamen doldurur, bazende medyal duvar ile koroid pleksus arasında sıvı izlenebilir.

Bu planda ventriküllerin genişliği ölçülür. Bu ölçümü yapmak için atriyumdaki koroid pleksusların glomusu hizasında (pariyetooksipital fissür hizasında) bir ventrikül duvarının iç kenarına bir kürsör yerleştirilir, diğer kürsör ventrikülün uzun aksına dikey olacak şekilde aynı ventrikülün diğer duvarının iç kenarına yerleştirilir ve bu iki nokta arasındaki mesafe kaydedilir.